Belajar Membaca
Belajar membaca melibatkan proses membaca yang efisien. Apabila seseorang membaca, mata dan otak memainkan peranan penting seperti berikut :
a) Mata
•Merakam maklumat yang berbentuk visual untuk diproses di bahagian otak.
• Berlakunya kegiatan ginjatan, iaitu mata bergerak melompat-lompat ketika membaca
• Antara ginjatan wujud satu tempoh yang dikenali sebagai penetapan
b) Otak
•Maklumat yang diterima akan ditafsir
• Maklumat yang diproses memerlukan tempoh masa dan had tertentu bergantung sebanyak mana maklumat yang diinginkan.
• Otak perlu membuat pilihan terhadap maklumat yang diterima.
Proses Membaca terdiri daripada dua proses membaca yang utama, iaitu:
I. Proses Pengecaman
•Proses pengecaman melibatkan proses pengecaman kata yang berlaku di dalam otak.
• Pengecaman perkataan berdasarkan kaedah fonetik, iaitu melibatkan penafsiran bunyi yang dibuat oleh satu huruf tertentu atau gabungan huruf.
• Cara pengecaman keseluruhan melibatkan pengecaman perkataan secara keseluruhan
II. Proses Pemahaman
•Selepas proses pengecaman perkataan berikutnya dalam bacaan ialah memahami makna.
• Makna dipelajari melalui pengalaman yang diperolehi.
• Semasa proses membaca serangkap ayat, frasa dan perkataan melibatkan mengaktifkan daya ingatan yang membenarkan kita untuk memahami makna mereka, iaitu mencari makna ( semantic priming)
• Makna perkataan disimpan di seluruh otak dalam satu rangkaian, manakala setiap perkataan mempunyai model minda sendiri. Semakin kerap seseorang itu membaca semakin banyak model mindanya.
• Boleh diandaikan di sini apabila pembaca menjumpai satu perkara baru, mereka akan bertindak membina model mental berkaitan perkataan tersebut dengan bantuan model – model yang sedia wujud dalam daya ingatan mereka.
PERINGKAT PROSES BELAJAR MEMBACA :
No comments:
Post a Comment